Tofifest

Pasma filmowe na Tofifest

22. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tofifest Kujawy.Pomorze coraz bliżej. Jak co roku przygotowano najlepsze filmy. Poniżej przedstawiam wszystkie filmy, które są podzielone na pasma filmowe.

POLONICA

Międzynarodowa koprodukcja „Unmoored” z udziałem Anny Próchniak, Marty Żmudy Trzebiatowskiej i Andrzeja Konopki premierowo pojawi się w programie naszego festiwalu w ramach pasma POLONICA. Od lat prezentujemy w nim najciekawsze projekty, w które angażują się polskie artystki i artyści.

„Unmoored” opowiada historię znanej prezenterki telewizyjnej, która zostaje zmuszona do przerwania nabierającej tempa kariery, kiedy na jej męża padają poważne oskarżenia. Para wyjeżdża z miasta, a następnie próbuje odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

W paśmie Polonica pojawią się również:

  • nagrodzona dwoma Oscarami „Strefa interesów”, prezentująca historię rodziny niemieckiego oficera, mieszkającej w sąsiedztwie obozu koncentracyjnego,
  • „Joika” z udziałem Tomasza Kota i Borysa Szyca, opowiadająca o zmaganiach utalentowanej baletnicy,
  • „Przysięga Ireny”, prezentująca opartą na prawdziwych wydarzeniach historię dziewczyny ratującej mieszkańców getta podczas II wojny światowej,
  • film „Late Bloomers”, przedstawiający rozwijającą się znajomość dwóch kobiet, które pomimo różnicy wieku łączą podobne przeżycia.

Naszymi gościniami będą m.in.: Anna Próchniak, Marta Żmuda Trzebiatowska, Caroline Ingvarsson i Małgorzata Zajączkowska. Spotkania z twórcami filmowymi niezmiennie pozostają darmowe dla publiczności festiwalu.

Rok, w którym w polskiej koprodukcji powstała wybitna „Strefa interesów” Jonathana Glazera, musi być rokiem dobrym i ważnym. Inna rzecz, że na tle tego tytułu wszystkie pozostałe nieco bledną. Postaramy się udowodnić, że to niekoniecznie musi być prawdą. Jak zawsze na Tofifest pokażemy najważniejsze filmy powstałe w koprodukcji z Polską lub z udziałem polskich artystów. Obok filmów znanych już z naszych kin hitem tegorocznej edycji będzie na pewno „Unmoored” – głośny szwedzki obraz w reżyserii Caroline Ingvarsson z udziałem m.in. Anny Próchniak, Marty Żmudy Trzebiatowskiej i Andrzeja Konopki, oraz hollywoodzki „Late Bloomers” Lisy Steen ze wspaniałą kreacją Małgorzaty Zajączkowskiej – mówi Łukasz Maciejewski, kurator pasma Polonica MFF Tofifest.

W programie:

  1. Unmoored, reż. Caroline Ingvarsson, Wielka Brytania, Polska, Szwecja, 2023, 93’
  2. Strefa interesów, reż. Jonathan Glazer, Wielka Brytania, Polska, 2023, 105’
  3. Joika, reż. James Napier Robertson, USA, Nowa Zelandia, Polska, 2023, 110’
  4. Przysięga Ireny, reż. Louise Archambault, Polska, Kanada, 2023, 121’
  5. Late Bloomers, reż. Lisa Steen, USA, 2023, 92’

POKAZ SPECJALNY FILMU ANITY BUGAJSKIEJ I JANUSZA SCHWERTNERA

„Nic nie czuję” to dokument wyprodukowany przez Onet i YPO (Young Presidents’ Organization) w reżyserii Anity Bugajskiej i Janusza Schwertnera, przedstawiający historię czwórki dziecięcych bohaterów i ich rodzin. Martyna, Oliwka, Kordian i Wiktor byli pacjentami polskich szpitali psychiatrycznych, w których spotkali się z niezrozumieniem i obojętnością. Bezradność placówek doprowadziła do wielu tragedii; twórcy filmu skłaniają widzów do refleksji nad działaniami, które możemy podjąć, aby im zapobiec.

Chcieliśmy, żeby ten film był zaczątkiem ogromnej zmiany. Żeby sprawa psychiatrii dziecięcej i zdrowia psychicznego młodych ludzi była traktowana priorytetowo. Dziś jesteśmy szczęśliwi, że ta zmiana faktycznie się dokonuje. „Nic nie czuję” to jednak film przede wszystkim o emocjach, wrażliwości, o samotności w tłumie. Jest dla każdego. Każdemu z nas zadaje trudne pytania; na część z nich postaramy się odpowiedzieć publiczności festiwalu w czasie spotkania po projekcji filmu — mówi Janusz Schwertner, reżyser produkcji, który spotka się z widzami festiwalu w piątek 28 czerwca.

Kiedy mówią tytułowe: „Nic nie czuję”, tak naprawdę mają na myśli, że czują tak wiele emocji, że aż trudno im je wyrazić. Że chcieliby coś czuć albo że wygodniej jest już nie czuć. Wszystkie rozmowy, jakie odbyliśmy z młodymi bohaterami naszego filmu i ich rodzicami, pokazały nam, że jego tematem nie może być tylko tragiczny stan psychiatrii dziecięcej i młodzieżowej w Polsce. Chcieliśmy opowiedzieć też o sile, jaką mają nasi bohaterowie. Bo to naprawdę bohaterowie. To młodzi ludzie o niezwykłej wrażliwości i ich rodzice, którzy nie poddawali się w walce o zdrowie dzieci, mimo mnóstwa przeciwności — systemowych i nie tylko. „Nic nie czuję” jest krzykiem o to, żeby zwrócić uwagę na stan polskiej psychiatrii, ale też po prostu — na siebie nawzajem. Jesteśmy zaszczyceni tym, że film będzie wyświetlony podczas festiwalu Tofifest. Mamy nadzieję, że dołączycie też do spotkania z nami po projekcji — dodaje Anita Bugajska, reżyserka filmu, która również będzie gościnią festiwalu.

Projekt powstał we współpracy z Jackiem Bławutem, Michałem Oleszczykiem oraz inicjatywą „Młode Głowy” Fundacji UNAWEZA, której założycielką jest Martyna Wojciechowska.

  • Nic nie czuję, reż. Anita Bugajska, Janusz Schwertner, Polska, 2023, 76’

PLASTIC-FANTASTIC

PLASTIC FANTASTIC? to wyjątkowa niespodzianka dla widzów. W ramach specjalnego pasma festiwalu pokazane będą wybrane produkcje, które zainspirowały Gretę Gerwig do zrealizowania najpopularniejszego filmu zeszłego lata.

Mogłoby się wydawać, że o „Barbie” w reżyserii Grety Gerwig powiedziano już wszystko. Sukces kasowy filmu przywrócił nadzieję na powrót widzów przed ekrany kin, a jego formuła i przekaz znalazły zarówno zagorzałych przeciwników, jak i oczarowanych zwolenników. W ramach TOFIFEST chcą jednak zwrócić uwagę publiczności na proces powstawania tej produkcji. Spośród listy zawierającej ponad 30 filmów, które Greta Gerwig określiła jako swoją inspirację, do pasma Plastic Fantastic? 

Widzów zapraszamy na wyjątkowe spotkanie z publicystką Katarzyną Kasią i krytyczką filmową Karoliną Korwin-Piotrowską, które podzielą się swoją opinią na temat fenomenu „Barbie”. Czy to prawdziwy feministyczny manifest, czy może kolorowa wydmuszka? To i wiele innych pytań możecie zadać naszym gościniom już 25 czerwca!

W paśmie Plastic Fantastic? zobaczymy m.in. filmy wybitnego francuskiego filmowca — Jacques Demy zabierze widzów w podróż pełną muzyki i kolorów. „Parasolki z Cherbourga” z olśniewającą Catherine Deneuve w roli głównej to historia miłosna, która uświadamia nam, że nawet największe uczucie może zmienić się z biegiem lat. „Panienki z Rochefort” przedstawiają historię uzdolnionych artystycznie sióstr, które zakochują się w mężczyznach zatrzymujących się przejazdem w ich miasteczku. „Sklep z modelkami” to natomiast raj dla fotografów, a także dla George’a, który wydaje ostatnie pieniądze, aby wykonać pamiątkowe zdjęcie pięknej Loli.

„Czerwone trzewiki” Emerica Pressburgera i Michaela Powella są symbolem opowieści o karierze primabaleriny, która staje przed trudnym wyborem, gdy zakochuje się w kompozytorze baletu.

„Cały ten zgiełk” Boba Fosse’a jest z kolei autobiograficzną historią opowiedzianą z przymrużeniem oka, w której uzdolniony choreograf mierzy się ze swoimi nałogami.

W programie:

  1. Parasolki z Cherbourga, reż. Jacques Demy, Francja, 1964, 92’
  2. Panienki z Rochefort, reż. Jacques Demy, Francja, 1967, 124’
  3. Sklep z modelkami, reż. Jacques Demy, Francja, USA, 1969, 90’
  4. Czerwone trzewiki, reż. Michael Powell, Emeric Pressburger, Wielka Brytania, 1948, 135’
  5. Cały ten zgiełk, reż. Bob Fosse, USA, 1979, 123’

NIEPOKORNE

NIEPOKORNE to pasmo, na które co roku czekają wszyscy widzowie MFF Tofifest. W ramach tej sekcji prezentowane są niezwykłe ludzkie historie ze wszystkich stron świata. Oddany jest głos bohaterom, którzy urzekają i imponują swoją odwagą, charakterem oraz podejmowanymi na co dzień wyzwaniami.

Losy jednostki ukazane na tle przemian społecznych kraju to jeden z najczęstszych toposów w kinie, który pozwala nam poznać daną postać również przez okoliczności, w jakich przyszło jej żyć. W ostatnim czasie coraz chętniej sięgają po niego reżyserki kina dokumentalnego, które chcą nam pokazać, jaki wpływ na bohaterki ich filmów mają rodzina, polityka czy klasa społeczna. Na tegorocznym festiwalu przyjrzymy się tym bohaterkom – mówi kurator sekcji, Artur Zaborski.

Dzięki „Bye Bye Tiberias” poznamy losy Hiam Abbas, gwiazdy „Sukcesji”, która dla spełnienia marzeń porzuciła rodzinę w Palestynie.

Myriam El Hajj w „Diaries From Lebanon” naświetla przemilczaną historię Libanu, ryzykując, że jej film nigdy nie zostanie pokazany w jej ojczyźnie.

„The Mother of All Lies” Asmae El Moudir kieruje kamerę na swoją rodzinę. I odkrywa, jak polityka kraju pozbawiała możliwości spełniania się kolejnych członków jej familii.

„Teaches of Peaches” śledzimy trasę koncertową tytułowej piosenkarki, która od dawna żyje na własnych zasadach, nie zważając na to, co myślą o tym nieprzychylni jej ludzie.

A dzięki „Lasowi” Lidii Dudy zajrzymy też na polskie podwórko – jej dokument śledzi losy polskiej rodziny, którą dopadł kryzys uchodźczy na granicy z Białorusią.

W programie:

  1. Bye Bye Tiberias, reż. Lina Soualem, Francja, Palestyna, Belgia, Katar, 2023, 82’
  2. Tako rzecze Peaches, reż. Philipp Fussenegger, Judy Landkammer, Niemcy, 2024, 102’
  3. Diaries from Lebanon, reż. Myriam El Hajj, Liban, Francja, Katar, Królestwo Arabii Saudyjskiej, 2024, 110’
  4. Matka wszystkich kłamstw, reż. Asmae El Moudir, Maroko, Królestwo Arabii Saudyjskiej, Katar, Egipt, 2023, 97’
  5. Las, reż. Lidia Duda, Polska, Czechy, 2024, 84’

MUST SEE MUST BE

W paśmie MUST SEE MUST BE znajdą się wyselekcjonowane przez nas tytuły, które wobec natłoku powstających każdego roku produkcji mogły umknąć uwadze nawet najbardziej wnikliwych kinomanów.

Wybrane filmy wyróżniają się wnikliwą analizą tematów ważnych z perspektywy współczesnego widza czy też oryginalną oprawą wizualną. Pokażemy zarówno premierowe tytuły, jak i te, które zaledwie przemknęły przez repertuary polskich kin, nie doczekawszy się uznania, na które zasługują.

„Moje ulubione ciasto” stworzone przez duet irańskich twórców przedstawia historię dwojga 70-latków, którzy przełamują narzucone w ich kraju schematy, aby każdego dnia czerpać radość z życia.

Bohaterki „Wspomnień płonącego ciała” po latach przełamują tematy tabu i odkrywają siłę swojej kobiecości.

„Toll” to obraz poświęcony samotnej matce, która z powodu trudnej sytuacji finansowej decyduje się na współpracę z lokalną grupą przestępczą.

„Raj w płomieniach” jest natomiast opowieścią o trzech porzuconych dziewczynkach, które próbują okłamać miejscowych przedstawicieli opieki społecznej, aby uniknąć rozłąki.

W programie:

  1. Moje ulubione ciasto, reż. Maryam Moghadam, Behtash Sanaeeha, Iran, Francja, Szwecja, Niemcy, 2024, 96’
  2. Wspomnienia płonącego ciała, reż. Antonella Sudasassi Furniss, Kostaryka, Hiszpania, 2024, 90’
  3. Toll, reż. Carolina Markowicz, Brazylia, Portugalia, 2023, 101’
  4. Raj w płomieniach, reż. Mika Gustafson, Dania, Finlandia, Szwecja, Włochy, 2023, 108’

FORUM

W paśmie FORUM od lat pokazywane są filmy, które zdobyły uznanie zarówno polskiej, jak i zagranicznej widowni oraz krytyków, stając się źródłem wielu filmowych i społecznych dyskusji.

To produkcje wyjątkowe pod wieloma względami, poruszające tematy trudne i nieoczywiste. Ich twórcy i twórczynie nie boją się mówić głośno o niepokojących decyzjach politycznych, ludzkich tragediach czy dynamicznym rozwoju sztucznej inteligencji. W naszym programie nie zabraknie filmów, które przez wiele tygodni stanowiły obiekt debat publicznych, w jednych kręgach spotykając się z zachwytem, w innych zaś z niezrozumieniem.

„Zielona granica” Agnieszki Holland opowiada tragiczną historię uchodźców przerzucanych między granicą Polski i Białorusi oraz ludzi, którzy mimo zagrożenia decydują się nieść pomoc potrzebującym.

„Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa z wybitną kreacją Emmy Stone zabierają widzów w wyjątkową podróż prezentującą kolejne etapy dojrzewania z kontrowersyjnymi eksperymentami naukowymi w tle.

Fabularyzowany dokument „Cztery córki” przedstawia oparte na grach politycznych śledztwo, które udowadnia kobiecą odwagę i ukazuje system pełen przemocy.

„Mars Express. Świat, który nadejdzie” jest z kolei niezwykłą animacją przedstawiającą świat oparty na sztucznej inteligencji, która zaskakuje oryginalną warstwą wizualną.

O tych filmach z pewnością będzie głośno również w trakcie festiwalu. Zachęcamy do wzięcia udziału w dyskusji!

W programie:

  1. Zielona granica, reż. Agnieszka Holland, Polska, Francja, Czechy, Belgia, 2023, 147’
  2. Biedne istoty, reż. Yorgos Lanthimos, Wielka Brytania, Irlandia, 2023, 141’
  3. Cztery córki, reż. Kaouther Ben Hania, Francja, Tunezja, Niemcy, Arabia Saudyjska, 2023, 110’
  4. Mars Express. Świat, który nadejdzie, reż. Jérémie Périn, Francja, 2023, 85’

KINO POD GWIAZDAMI

Zgodnie z tradycją podczas festiwalu po raz kolejny wykorzystana zostanie toruńską architekturę, aby zapewnić publiczności niezapomniane wrażenia. Zapraszamy do KINA POD GWIAZDAMI — kolejnej odsłony festiwalowego kina plenerowego, które wyświetlone zostaną na dziedzińcu Ratusza Staromiejskiego.

Uczestnictwo w letnich seansach pod gwiazdami to świetny sposób na zapoznanie się z kinem pełnym emocji i ciekawych rozwiązań fabularnych. Wyselekcjonowaliśmy dla Was tytuły, które zapewnią Wam wyjątkowy początek wakacji!

Rosalie opowiada opartą na faktach historię kobiety, która staje się obiektem kpin ze względu na towarzyszącą jej chorobę. Z czasem uczy się jednak wykorzystywać swoją odmienność w zaskakujący sposób.

La Chimera prowadzi nas do świata zaginionych skarbów, w którym obdarzony niespotykanym talentem Arthur zamiast bogactwa poszukuje jednak utraconej miłości.

Delikwenci to wyjątkowa mieszanka dramatu, komedii i kryminału. W czasie seansu obserwujemy, jak w głowach znudzonych urzędników rodzi się plan napadu na bank.

Nominowane do Oscara Poprzednie życie to wzruszająca opowieść o uczuciach i relacjach międzyludzkich, które zmieniają się wraz z upływem czasu.

Zamykająca pasmo Miłość bez ostrzeżenia to seans idealny na rozpoczęcie lata, w którym podążamy tropem artysty, poszukującego nowego źródła inspiracji.

Zapraszamy na letnie wieczory spędzone w towarzystwie nietuzinkowych historii i bohaterów!

W programie:

  1. Rosalie, reż. Stéphanie Di Giusto, Francja, Belgia, 2023, 111’
  2. La Chimera, reż. Alice Rohrwacher, Włochy, Francja, Szwajcaria, 2023, 130’
  3. Delikwenci, reż. Rodrigo Moreno, Argentyna, Brazylia, Luksemburg, Chile, 2023, 189’
  4. Poprzednie życie, reż. Celine Song, Korea Południowa, USA, 2023, 105’
  5. Miłość bez ostrzeżenia, reż. Rebecca Miller, USA, 2023, 102’

ROMANTYCZNO-WAMPIRYCZNA PIĄTKA

W tym roku przygotowano dla widzów wyjątkowe pasmo filmowe powiązane z motywem przewodnim festiwalu. W ROMANTYCZNO-WAMPIRYCZNEJ PIĄTCE znalazły się tytuły prezentujące wampiry z wielu ciekawych perspektyw.

Bohaterowie wybranych przez nas filmów są nie tylko krwiożerczymi i budzącymi strach potworami, lecz także istotami, którym towarzyszą ludzkie emocje i bolączki. Wampiry widoczne w obiektywie Herzoga i Neila Jordana pokrywają się z wizją Coppoli – ich największym pragnieniem jest odnalezienie miłości, dla której bez wahania poświęciliby swoją naturę i nieśmiertelność. Ta bowiem stała się dla nich najcięższą, odbywaną w samotności, karą.

W filmie “Nosferatu – symfonia grozy” Friedrich Wilhelm Murnau podejmuje próbę adaptacji powieści “Dracula” Brama Stokera. Reżyser wprowadza motywy i zabiegi, które na zawsze odmienią kino gatunkowe.

“Dracula” Toda Browninga prezentuje intrygującą postać wampira na pograniczu kina niemego i dźwiękowego.

Carl Theodor Dreyer przedstawia widzom “Wampira” pełnego nadprzyrodzonych istot, wykorzystując grę świateł do budowania klimatu grozy.

“Nosferatu wampir” to film, w którym na pierwszy plan wybija się nie żądza krwi, lecz potrzeba miłości. Werner Herzog po ponad pięćdziesięciu latach dokonuje remake’u dzieła Murnaua, uzupełniając postać Draculi o ludzkie odruchy.

Natomiast w nominowanym do Oscara “Wywiadzie z wampirem” spotkamy m.in. Brada Pitta, Toma Cruise’a i Kirsten Dunst w rolach nieśmiertelnych istot zaskakująco podobnych do otaczających ich ludzi.

Zanurzcie się w filmowym motywie wiecznej miłości, która jest w stanie odmienić nawet tysiącletnie potwory!

W programie

  1. Nosferatu – symfonia grozy, reż. Friedrich Wilhelm Murnau, Niemcy, 1922, 94’
  2. Dracula, reż. Tod Browning, USA, 1931, 74’
  3. Wampir, reż. Carl Theodor Dreyer, Niemcy, Francja, 1932, 73’
  4. Nosferatu wampir, reż. Werner Herzog, Francja, RFN, 1979, 107’
  5. Wywiad z wampirem, reż. Neil Jordan, USA, 1994, 123’

KINO W KOŃCÓWIE

Klimat panujący w sercu toruńskiej starówki idealnie nadaje się do celebrowania pełnych grozy seansów. Zeszłoroczne kino plenerowe w Końcówie spotkało się z ogromnym entuzjazmem widzów, dlatego tym razem ponownie organizatorzy zapraszają do świata kultowych horrorów, rezonujących z tegorocznym motywem przewodnim Festiwalu.

W naszym programie znajdą się:

  • pierwsza część uwielbianej przez fanów slasherów serii „Krzyk” w reżyserii Wesa Cravena,
  • „Misery” z wybitną, oscarową rolą Kathy Bates,
  • „Carrie”, czyli filmowa adaptacja debiutanckiej powieści Stephena Kinga,
  • „W paszczy szaleństwa” z udziałem Sama Neilla w reżyserii Johna Carpentera,
  • „Odmienne stany świadomości”, poruszające temat kontrowersyjnych eksperymentów naukowych i psychologicznych.

Tych pokazów nie można przegapić!

W programie:

  1. Carrie, reż. Brian de Palma, USA, 1976, 94’
  2. Misery, reż. Rob Reiner, USA, 1990, 107
  3. W paszczy szaleństwa, reż. John Carpenter, USA, 1994, 95’
  4. Krzyk 1, Wes Craven, USA, 1996, 111’
  5. Odmienne stany świadomości, Ken Russell, USA, 1980, 102’
Please follow and like us:
Pin Share

Similar Posts

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
RSS
Follow by Email